Søgemaskineoptimering

Søgemaskineoptimering

Har du en netbutik eller lignende, som du gerne vil give mere synlighed for dine kunder? Du kan få en stor gevinst ved at sætte dig ind i, hvordan søgemaskiner som f.eks. Google rent faktisk virker og optimere din egen hjemmesides synlighed i søgemaskiner. SEO står for Search Engine Optimization, dvs. søgemaskineoptimering, og er en fællesbetegnelse for de handlemuligheder, du har for at skabe større synlighed omkring din hjemmeside i søgemaskinens organiske (ikke betalte) søgeresultater.

Hvis du vil skabe større synlighed i søgemaskiner, skal du fokusere din opmærksomhed en række forskellige steder. F.eks. er det vigtigt, at du både benytter onsite og offsite SEO, dvs. at du både fokuserer på det indhold, der er på din hjemmeside og det indhold, der omhandler din hjemmeside, men som ligger på andre sider. 

Der er forskel på, hvor i processen, dine kunder er. Måske ved de ikke præcis, hvad de vil søge efter og søger derfor meget overordnet (f.eks. ‘billige cykler’), eller måske har de indsnævret deres søgninger, fordi de har et specifikt produkt i tankerne (f.eks. ‘Everton damecykel’). For dig handler det således om at fokusere dine søgeord indenfor alle tre niveauer af søgeord, dvs. både de uspecifikke og de meget specifikke. På den måde opnår du større trafik på din hjemmeside, fordi den hyppigere dukker op, når folk søger.