Rekruttering - en omstændelig affære

Rekruttering – en omstændelig affære

Mange brancher oplever en stigende vækst i disse år. Dette betyder, at der er et ligeledes stigende behov for nye, kvalificerede medarbejdere. Men når hverdagen er travl og fyldt med arbejdsopgaver, kan det godt være op ad bakke at afse tid til rekruttering af de nye medarbejdere.

Rekrutteringsprocessen skal forløbe korrekt

Der er mange ting, du som rekrutteringsansvarlig for din virksomhed bør være opmærksom på, når der skal ansættes nye medarbejdere. Det er for det første vigtigt at være afklaret med, præcis hvilken type medarbejdere og kompetencer, der er brug for. En analyse af virksomhedens behov bør danne basis for den stillingsbeskrivelse, som fremgår af jobopslaget. Hvis denne ikke er fyldestgørende, eller tilstrækkelig specifik, vil du ikke tiltrække de rette kandidater. Og så har du spildt din – og deres – tid. I det øjeblik, du har udfærdiget en god annonce, skal du regne med, at der kommer mange ansøgninger – ofte op til flere hundrede, hvis stillingen er spændende.

Samtlige ansøgninger fylde måske en lille A4 side, og er vedhæftet CV og måske andre dokumenter så som anbefalinger, eksamensrapporter og –beviser, eller dokumentation for tidligere opnåede resultater. Alt dette skal læses igennem, og så skal der vælges kandidater ud til første samtalerunde. De forkastede kandidater skal have afslag på deres ansøgning – og du kan roligt regne med, at mange af dem efterfølgende vil ringe dig op og anmode om en uddybning af dette afslag. Og så begynder puslespillet med at få passet samtalerne med de heldige kandidater, som blev udtaget, ind i kalenderen.

Professionel rekruttering – hvis du ikke har oceaner af tid

I mange virksomheder afholdes flere samtalerunder, simpelt hen for at sikre, at man ikke har indsnævret ansøgerfeltet for meget fra begyndelsen, og derved komme til at sortere egnede kandidater fra. Dette betyder et endnu højere tidsforbrug – og den tid går fra dine kerneopgaver. Lad Dedikation forestå headhunting og rekruttering af medarbejdere til din virksomhed i stedet.